dinsdag 17 maart 2015

Houten waslijnpalen

Deze stralend witte was is van Liv Sandvik Jakobsen uit Noorwegen. Haar handige man maakte de houten waslijnpalen. Liv herinnerde zich deze waslijnpalen uit haar jeugd en wilde ze graag in haar tuin hebben.

Foto: Liv Sandvik Jakobsen.

In 2012 plaatste ik een bericht over deze HOUTEN WASLIJNPALEN van Liv. Uit de statistieken blijkt dat er grote belangstelling is voor houten waslijnpalen. In 2014 voegde Liv een vernieuwde en duidelijker BOUWTEKENING toe aan haar blog

24 opmerkingen:

  1. Deze zijn wel erg mooi ! Ik heb ijzeren buizen al jaren en daar wappert de was vaak aan, vooral beddengoed is zo heerlijk ( hangt nu ook buiten te drogen)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je krijgt gewoon zin om de was te doen! :-))

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja, wat staat dat leuk om je was zo buiten te hangen aan die originele palen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik herinner mij ook nog houten wasplank bij mijn oma in de tuin. Bij mijn ouders stonden ijzeren palen langs het pad in de moestuin aan beide zijden. Daar was een metalen draad, later plastic, aan vast gemaakt. Groet, Dientje.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wij hadden thuis zulke palen maar dan van beton.
    Als je deze foto ziet krijg je acuut zin om te wassen! :-)
    XX Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooi zeg, zou ik hier graag hebben. Wel even een paar kaboutertjes vragen om wat gaten te maken tussen de zwerfkeien onder de grasmat. Maar kabouters hebben we hier genoeg :-).
    Groetjes, Gon

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een geweldige blog heb je. Ik ga binnenkort er veel tijd voor uittrekken om meer te lezen!
    Groet, Jannie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een toepasselijke foto, ik heb veel vandaag wel 3 wastrommels vol was buiten laten drogen. Helaas niet aan zo'n mooie waslijn, maar van het heerlijk geurende wasgoed geniet ik sowieso al heel erg.

    Groeten van Juffrouw Mier

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Deze zijn erg mooi! Vroeger hadden we hier metalen waslijn-palen. Omdat ze op een ongelukkige plaats stonden hebben we ze weg gedaan. Maar misschien ooit van deze mooie waslijnen langs het pad in de moestuin.... Groetjes Will

    BeantwoordenVerwijderen
  10. De ronde droogmolens die we vaak in Nederland zien vind ik verschrikkelijk in uiterlijk. Ik heb ze dan ook nooit in de tuin gehad. Onze voormalige buren op leeftijd hadden er wel een en hingen bij mooi weer buurmans ondergoed (van die witte mega exemplaren) vaak buiten aan de lijn, wekelijks zeven stuks, gecombineerd met een hele reeks witte sportsokken, voorzien van een blauw en rood randje. Die sokken vond ik aan de lijn nooit zo erg, maar het uitzicht op buurmans ondergoed heeft mij nooit kunnen bekoren ;-).

    Maar deze houten waslijnpalen zijn mooi!

    Lieve groet, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Zo'n mooie waslijn zou ik ook wel willen!!!! (helemaal bij een mooi Scandinavisch huis)
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Als ik een grote tuin zou hebben zou ik haar zeker willen hebben.... helaas...
    groetjes van Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Geweldig hè!!! Ik wou dat de achtertuin van onze Villa groot genoeg was om ook van die prachtige houten waslijnpalen te kunnen neerzetten! Mijn tante heeft ze wel, ik geniet er telkens van. Zij wonen op een prachtige oude Zeeuwse boerderij en daar staan ze al van oudsher. Ruimte zat en... altijd wind ;)
    Lieve groet!!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wanneer ik een grotere tuin had zou ik ook van die mooie houten was palen willen om de was te drogen.
    Maar helaas is dat niet zo, heb wel een groot en uitklapbaar wasrek laten maken wat stevig op zijn poten staat en ook dat gebruik ik bij droog weer voor mijn beddegoed en tafellakens, andere witte was gaat zomer en winter de droger in.Kleding gaat op hangertjes aan rek ook prima,met beetje wind snel strijkdroog.
    Foto's van hoe Liv haar wasgoed buiten droogt hebben een hoog nostalgische uitstraling,leuk!!!

    Lieve groet,
    Ger

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat fijn die bouwtekening van de waspalen. Jammer dat ik geen Zweeds lees. Lijkt me een geweldige blog om te volgen. Vertaal jij af en toe maar wat, zoals nu. Groeten van Annemarie

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat een heerlijk gezicht! Vroeger hadden wij thuis ook houten waslijnpalen , maar die waren niet zo mooi wit.... nog steeds vind ik het heerlijk om een was te zien wapperen, maar deze witte was bij de witte palen maken het helemaal een mooi plaatje!
    groetjes weer

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Het doet me aan vroeger denken, wat een heerlijk gezicht de wapperende was zeg.

    Groetjes Roelie

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ja, mooi! Dat is wel wat anders dan de Brabantia wasmolen!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Staat op mijn verlanglijstje.... maar dan moet er eerst een grotere tuin komen....*Ü*...

    BeantwoordenVerwijderen

  20. wat heerlijk ouderwets. Ik herinner het me ook nog hoor van vroeger die houten waslijnen.
    Gezellig als je de ruimte er voor heb.

    Groetjes Lenie

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Wat een leuk idee van Liv. Het wordt zo opeens een Carl Larsson-wasje :))

    BeantwoordenVerwijderen